wtorek, 9 października 2012

Szarlotka na kruchym cieście z budyniową pianką


Jest jesień, więc obowiązkowo musi być szarlotka. Nie wiem, czy już wspominałam, ale szarlotki i szeroko pojęte ciasta z jabłkami są moimi ulubionymi:) Ostatnio szukałam jakiegoś nowego przepisu na jabłecznik. Ten pochodzi pierwotnie od Bajaderki, natomiast zaczerpnęłam go z tej strony.

I teraz moja opinia o samym bohaterze niniejszego posta. Ciasto jest kruche (moje ulubione), jabłka przyjemnie komponują się z cynamonem, na jabłkach leży delikatna budyniowa kołderka, a to wszystko przykryte jest kawałkami ciasta kruchego i posypane cukrem pudrem... Poezja... :)
Jeżeli więc lubicie ciasta z jabłkami to koniecznie musicie upiec tę szarlotkę!


Ciasto: 
  • 4 szklanki mąki 
  • łyżeczka proszku do pieczenia 
  • szklanka cukru pudru 
  • 1 1/2 kostki masła 
  • 6 dużych żółtek 
  • 2 łyżki gęstej kwaśnej śmietany 

Nadzienie: 
  • 8-10 kwaskowatych jabłek, obranych pokrajanych na polplasterki 
  • 1/4 szklanki wody 
  • 1 szklanka cukru 
  • 2 łyżeczki cynamonu 
  • 2 łyżki maki ziemniaczanej 
  • 3 łyżki soku z cytryny 
Pianka
  • 6 białek
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 budyń

  • 3 łyżki tartej bułki 
  • cukier puder do posypania 

Ciasto: 
Mąkę, cukier puder i proszek do pieczenia przesiać do dużej miski. Masło pokroić na małe kawałki, dodać do mąki i wymieszać aż masa będzie grudkowata. Dodać żółtka i kwaśną śmietanę i wyrobić ciasto (można zrobić to w malakserze). Ciasto podzielić na dwie części 1/3 i 2/3. Zawinąć w folię i schłodzić w lodówce (co najmniej kilka godzin) lub w zamrażarce (około godziny). 

Nadzienie: 
Pokrojone jabłka umieścić w rondelku, dodać wodę i dusić przykryte około 15 minut, nie mieszać. Dodać cynamon i cukier, lekko wymieszać. Mąkę ziemniaczaną zmieszać z sokiem cytrynowym, dodać do masy jabłkowej i dusić jeszcze przez 2 minuty. Masa powinna być bardzo gęsta, ale nie rozgotowana. 
Rozgrzać piekarnik do 180 st.C. Formę (34cm x 23cm) posmarować masłem [wyłożyłam papierem do pieczenia] i zetrzeć do niej na tarce jedną część ciasta. Lekko wgnieść ciasto, tak aby powierzchnia była raczej jednolita i podpiec w piekarniku przez około 8 minut. Wyjąć z piekarnika, lekko przestudzić. 

Pianka:
Ubić białka na sztywną pianę. Pod koniec ubijania stopniowo dodawać cukier, na końcu wmieszać budyń używając najniższych obrotów miksera.

Podpieczone ciasto posypać tartą bułką, wyłożyć na to nadzienie jabłkowe, piankę budyniową i zetrzeć na nią pozostałą część ciasta. 
Piec około godziny (ja piekłam 45 min), aż powierzchnia ładnie się zrumieni. Lekko przestudzić, posypać cukrem pudrem.

Smacznego! :) 




Przepis dodaję do akcji:

10 komentarzy:

  1. Ależ piękna ta Twoja szarlotka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Co prawda wierzch mi się nieco za bardzo przyrumienił, ale następnym razem potrzymam kilka minut mniej w piekarniku :)

      Usuń
  2. Ta szarlotka to wspomnienie dzieciństwa :-)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, do szarlotek zawsze mam taki sentyment, ponieważ kojarzą mi się z ciastami pieczonymi przez Mamę :)

      Usuń
  3. To moja ulubiona szarlotka, ta z pianką budyniową. Robię podobną tylko jabłka ścieram na tarce i prażę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez zazwyczaj jabłka ścieram na tarce, ale chciałam wypróbować czegoś nowego, dlatego jabłka pokroiłam na cienkie plasterki a potem poddusiłam w garnku.

      Usuń
  4. Tak pysznie wyglada, że nie mogę oderwać oczu ! Pięknie i przepysznie ! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kocham szarlotki wszelakiego rodzaju.Twoja wygląda bardzo smakowicie:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam takie ciasta :)) Bardzo smakowicie wygląda :)) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. znakomita ta szarlotka ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...